ALEG SA DESENEZ

7 pasi cu ajutorul carora sa desenezi ochii

ochii final

Ai avut vreodata lucruri pe care oricat te-ai fi straduit de mult sa le desenezi nu iti ieseau? Mai mult de atat, cu cat ai fi incercat mai mult cu atat mai prost iesea.

Pe clasa a zecea sau a unsprezecea, cand am facut primul portret, m-am impotmolit la ochii. Era un portret chiar reusit, doar ca ochii erau putin ciudati.

Apoi, pe parcursul a multe alte ore, ochii au primit cu mult mai multa atentie din partea mea, decat oricare alta parte a unui portret. Culmea, cu cat le dadeam mai multa atentie, cu atat ieseau mai putin bine.

Stiam ca in orice moment profesoara o sa treaca prin fata desenului meu si o sa spuna aceleasi cuvinte atat de cunoscute: “Frumos, dar nu i-ai prins bine trasaturile.” Si de cele mai multe ori era vorba despre ochii. Erau partile cele mai bibilite, mai migalite din portret si totusi cele mai putin reusite.

Cu timpul, dupa cativa ani buni, am ajuns la concluzia ca desenul este o experienta mult prea frumoasa pentru mine pentru a nu ma bucura de procesul prin care creez.

Recunosc ca inca sunt momente in care nu imi iese totul asa cum mi-as dori si ma oftic, ma supar, dar cu cat ma incapatanez mai mult, cu cat ma concentrez mai mult pe acele detalii care cred eu ca ar face diferenta, cu atat iese mai prost.

Acum cateva zile am primit un mesaj de la o cititoare in care imi spunea ca are probleme in a desena ochii si ma intreba ce sfat ii dau.

Stiind ca nu sunt singura care se confrunta cu astfel de probleme, vreau sa-ti spun ce fac eu atunci cand ceva nu iese cum vreau.

Primul lucru; fac o pauza si imi schimb dispozitia in acest timp. De asta iti spun ca e important sa te simti bine facand ceea ce faci fiindca asta se reflecta in lucrarile tale.

Privesc desenul din alta perspectiva; de la departare, din alt unghi, inversat intr-o oglinda.

Apoi incerc o alta abordare; daca obisnuiam sa migalesc foarte mult, acum incerc in linii simple si invers, schimb modul in care hasurez, instrumentele (sunt oameni care lucreaza foarte bine in carbune, altii prefera creionul, altii acuarelele, acrilicele, pastelul, etc.) Am tot timpul posibilitatea sa incerc lucruri noi, dar sunt anumite tehnici care ma avantajeaza mai mult.

Revenind la subiectul nostru… 🙂

Ochii vin de obicei in pereche. Pe langa asta, sunt de parere ca un portret se deseneaza mergand in acelasi timp cu toate partile lui, nefinisand absolut nimic pana nu ai macar constructia celorlalte parti bine facuta.

Asa ca azi, in loc de un singur ochii, o sa desenam ambii ochii in acelasi timp.

ochii 11. Incepem cu un creion HB sau B1.

Hotaram pozitia ochilor printr-o linie dreapta. Poate pare inutila la prima vedere, dar ne ajuta sa pastram simetria, sa evitam ca la final sa ne dam seama ca un ochii este mai sus si altul mai jos.

Un lucru de care trebuie sa fii atent la acest pas este raportul dintre dimensiunea ochilor si restul fetei. La primele mele portrete si uneori chiar si acum, nu stiu cum, dar reusesc sa fac ochii prea mari, ceea ce da personajului un aer copilaresc, chiar si atunci cand nu e cazul.

ochii 22 In acest desen iti dai seama la ce foloseste linia pe care am trasat-o mai devreme.

Colturile interioare ale ochilor sunt amandoua pe linie, in timp ce colturile exterioare sunt putin mai sus. Este vorba de inclinatia ochilor, specifica fiecarui om. Dar asta tine de detalii.

La aceasta etapa vreau sa-ti atrag atentia la grosimea pleoapei care se poate observa foarte usor in partea de jos. Cea de sus e mai putin observabila datorita genelor care o vor acoperi curand.

In ceea ce priveste liniile folosite; poti ingrosa linia ce determina pleoapa de sus, dar cea de jos e abia schitata in aceasta etapa.

ochii 33. Desenam irisul. Ca o observatie; cand ochii sunt relaxati, privesc normal, aproape niciodata nu se vede intreg irisul, un cerc perfect (in afara de persoanele cu ochii foarte bulbucati). Irisul perfect vizibil, un cerc perfect, da senzatiea de uimire, frica, oricum o emotie puternica pe care o observi tinand cont si de restul fetei.

Celelalte doua patratele din fiecare ochii arata pozitia in care apar niste luminite care vor da viata ochilor mai tarziu.

Un sfat in legatura cu aceste luminite; fii atent sa fie in acelasi loc in amandoi ochii chiar daca nu au aceleasi dimensiuni. Altfel vei avea impresia ca persoana desenata se uita cu un ochi la faina si altul la slanina. ( Am auzit expresia asta odata si imi place cum suna.) 🙂

Un al doilea sfat: uneori ai in fata ca model o fotografie facuta cu blitz, iar ochii au o lumina ciudata chiar in centru, asta daca nu cumva au iesit rosii cu totul. E de preferabil sa nu pui luminite chiar pe pupila. Le poti deplasa foarte frumos intr-o parte; doar suntem artisti, nu xeroxuri. 😀

PS; Pozitia luminitelor determina si sursa de lumina. In acest caz, lumina vine de undeva din dreapta.

ochii 44. Lasand luminitele libere, hasuram irisul uniform, la nuanta cea mai deschisa a lui.

Desenam cutele formate de pleoapele de sus, pozitia si forma sprancenelor.

ochii 55. In cadrul acestei etape hasurezi usor de jur imprejurul ochilor.

Vreau sa fii atent la pleoapa de jos. Ca sa arati grosimea ei, hasurezi usor in interiorul ochilor si in afara pleoapei. Ideea e urmatoarea; cu cat sunt mai putin vizibile liniile, cu atat mai bine fiindca nu exista diferente mari de nuante, asa cum este pe pleoapa de sus unde sunt genele, de multe ori in nuante inchise avand contrast albul ochilor.

Ochiul are forma unei sfere, o minge mica si ca sa arati asta sunt cateva zone pe care trebuie sa le hasurezi dar foarte usor, abia observabil; sub pleoapa de sus ( genele lasa o umbra destul de bine pronuntata), in amandoua colturile (cele interioare si cele exterioare), foarte, foarte usor in partea de jos, sa definesti grosimea pleoapei de jos.

ochii 6

ochii 76. De data asta am desenat niste sagetute care sa te ajute sa intelegi mai bine umbrele. Sagetile pleaca de la zonele cele mai intunecate si se indreapta spre cele mai luminoase.

Am discutat despre ce se intampla in interiorul ochiului.

In exterior avem cuta formata de pleoapa de sus pe care o vom folosi ca punct de reper. Cea mai intunecata zona este exact sub aceasta cuta si se lumineaza usor cu cat coboara spre gene. Asta e valabil in cazul ambilor ochii. Diferenta facand faptul ca, lumina venind din dreapta; jumatatea stanga este putin mai intunecata pe cand dreapta primeste mai multa lumina.

In ceea ce priveste jumatatea pleoapei de deasura cutei la ochiul din stanga; are o usoara umbra chiar deasupra, apoi se lumineaza, in final se intuneca usor spre exteriorul ochiului.

Sper ca sagetile sunt de mult mai mult ajutor fiindca nu stiu cat sunt cuvintele mele de data asta.

ochii 97. Ne intoarcem atentia spre iris.

In ceea ce priveste irisul, il poti trata in doua feluri; ori ai grija la toate detaliile, caz in care totul se face cu un creion mecanic si se lucreaza foarte, foarte fin pentru a obtine acea naturalete pe care toti o apreciem, ori il tratezi cat mai simplu, ceea ce nu inseamna ca va avea mai putin efect.

In cazul de fata am ales metoda simpla; dupa ce am hasurat nuanta lor naturala, in jurul celor doua luminite, am desenat pupilele in centru, adaugand o hasura usoara in jurul lor ca sa nu fie doua cercuri perfect negre.

Apoi am pus umbra lasata de pleoapa de sus asupra ochiului, asta incluzand irisul. Si in final am delimitat irisul de jur imprejur hasurand cu un 3B.

Ideea principala in acest caz este ca nu trebuie sa fie perfect, liniile sunt intrerupte, sunt zone mai intense si alte mai putin intense. Cu cat as fi migalit mai mult, cu atat as fi obtinut un efect mai putin natural.

In cazul acesta e doar o joaca; efenctul fiind dat in mare parte de luminitele acelea bine plasate si de umbra lasata de pleoapa de sus.

La final adaugam genele. Nu e nevoie sa se vada fiecare fir de par. Avand in vedere ca ochii sunt ai unei femei, incep prin a ingrosa putin linia pleoapei inainte de a desena genele. Asta le da un efect frumos. 🙂

In cazul sprancenelor, incep prin a defini forma lor inainte sa ma apuc de hasura propriu zisa, astfel nu am surpriza la final de a nu avea sprancene simetrice.

Iar finalul…

ochii finalSper ca te-ai bucurat de acest articol citindu-l macar la fel de mult cum m-am bucurat eu scriindu-l. Mai mult de atat, sper ca ti-a fost de ajutor. 🙂

Daca ai intrebari, lasa-mi un comentariu jos. O sa-ti raspund cu cea mai mare placere.

Ne auzim data viitoare, cu urmatorul articol. Sa ai spor la desenat si bucura-te de ceea ce faci. Ai fi surprins ce poate insemna sa te relaxezi din cand in cand in loc sa te concentrezi mai mult, sa iei totul in joaca si sa experimentezi in loc sa repeti aceleazi gesturi, aceleasi lucruri.

Cu drag.

Alina Militaru

54 thoughts on “7 pasi cu ajutorul carora sa desenezi ochii

  1. MARIA

    Am citit ce ai scris, dar nu am incercat metodele. Sunt sigura ca ma vor ajuta in desenele mele. Totusi, as vrea sa te rog (daca stii cum se deseneaza, si desigur daca esti deacord) sa postezi si niste pasi pentru a desena o fata. M-ai ajuta mult. Mie nu imi ies buzele (adica toata gura) si capul (mereu il fac prea mare). Si am uitat sa spun ca iti ador desenele! Esti o artista innascuta. Bravo!

  2. MARIA

    Salut. Am inceput sa desenez cu ajutorul pasilor, defapt, asta fac chiar acum. Am o intrebare:cum fac sa iasa amindoi ochii la fel de mari?

  3. MARIA

    Salut Alina! Ma intrebam daca nu stii cumva cum se deseneaza o sirena. Stiu, e cam copilaresc, dar imi place sa desenez fiinte fantastice (dar nu fantome!). Scuze ca te tot deranjez, dar chiar am nevoie de ajutor la desenele mele. Mulțumesc mult~

    1. Alina Militaru Post author

      Salut, Maria! Si mie imi plac fiintele fantastice; unul din “visele” mele este sa scriu o carte ilustrata sau ceva de genul.
      Fiind un personaj fantastic banuiesc ca o poti face cum vrei tinand cont doar de cateva trasaturi specifice unei sirene. As putea veni cu o idee de cum se deseneaza o sirena desi nu stiu cum sa-ti explic asta intr-un comentariu.
      Poate la un moment dat o sa scriu articole si despre fiinte fantastice, cine stie…. 🙂
      Pana una, alta iti pot arata un artist, ilustrator, poate te inspiri din desenele lui. Uite sirena pe care a desenat-o el: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=494011424012022&set=a.492323220847509.1073741831.157479344331900&type=3&theater
      Pe pagina lui gasesti multe alte personaje. Sper sa ajute.Deocamdata nu am mai mult

  4. Sofi

    Hey… Voiam sa te intreb daca desenezi si nasuri … Am un portret de facut pentru saptamana viitoare si am vazut multe poze cu nasuri dar nu stiam pe care sa o folosesc si le fac si strambe… Dar vazand ca ai experienta as vrea cateva sfaturi de la tine.

  5. Andruta

    Felicitari , Alina !! Urmaresc cu mare placere articolele tale ! Explici foarte bine ! Am urmat pasii descrisi de tine si am realizat cateva desene de care….. nu ma credeam in stare !!!

  6. diana

    Buna ! Foarte frumos desenat ! Chiar eram interesata de modul de colorare a ochilor…in special a irisului….foarte natural ti-a iesit ! Sunt curioasa insa, esti sau ai terminat vreo scoala speciala de arta ? :D…sau totul vine din mare pasiune dar fara scoala specifica ? Multumesc!

    1. Alina Militaru Post author

      Buna! Ai nevoie de creioane din gama B. Incepe cu B si se termina cu 8B sau 9B si cu cat are un numar mai mare cu atat are mina mai moale si urma lasata pe hartie e mai intunecata.

      Nu stiu de ce ai adus vorba despre faptul ca iti plac doar desenele in creion dar nu ar strica sa incerci si culorile daca ai ocazia.
      Si eu am avut o perioada in care preferam creioanele si foloseam culori doar cand era nevoie. Asta nu fiindca nu-mi placeau; doar nu credeam ca sunt destul de buna pentru asta. S-a dovedit ca nu gasisem materialele potrivite care sa-mi placa sa le folosesc si sa ma determine sa invat mai multe despre culori. E doar o idee. 🙂

  7. Andreea-Paula

    Esti o artista foarte bunã! Succes in continuare as dori sa-ti spun ca nu stiu sa fac brate sau maini.. si as dori te rog sa ma ajuti :)) multumesc mult .. la revedere..! √

  8. roxana

    Hei!Am incercat sa fac ochii si chiar mi-a iesit in proportie de 80 % nefiind o fata prea talentata la desen ,as putea sa spun ca nu am deloc talent.Dar ma relaxeaza mereu desenul,eu preferand sa desenez doar in albsi negru.
    P.S Esti foarte talentata la desen 🙂

  9. Marius

    Buna Alina,ma poti ajuta cum sa desenez nasul?e putin dificil cu umbrele,cand iese prea mare cand prea mic,da-mi te rog un sfat,multumesc

  10. Armin

    Buna….scuze daca deranjez cu intrebarea dar…eu anul asta termin a 8-a…si daca termin cu un anumit succes aceasta clasa vreau sa ma duc la un liceu de arte pe profil de desen…grafica…imi place foarte mult sa desenez grafic….ideea este ca eu nu stiu cu ce ma voi confrunta acolo….la scoala asta nu am facut cursuri de desen deloc si ma gandesc ca poate nu sunt pregatit. Daca ai putea…imi poti spune de ce am nevoie pentru a intra la ce imi doresc eu? Adica…ce cunostinte ar trebuii sa am si niste sfaturi pentru ca pur si simplu nu mai am inspiratie….cel putin stand in casa nu…

    1. Alina Militaru Post author

      Buna!
      Cel mai bun sfat pe care ti-l pot da este sa mergi la liceul la care vrei sa dai si sa pui cateva intrebari unui profesor de specialitate.

      Am facut si eu liceul de arta dar a trecut cativa ani buni de atunci. In plus nu a fost sectia de grafica desi nu cred ca sunt mari diferente la examene, in liceu, asta daca exista vreuna. 🙂

      In principiu in liceu o sa faci foarte multe studii intai dupa obiecte apoi dupa oameni (portrete). Pe langa asta o sa se adauge ceva ore specifice sectiei alese, in special pe clasa a unsprezecea si a douasprezecea cand se da si atestatul.

      Iti pot spune care a fost experienta mea la examene. La fel ca si tine nu am avut cine stie ce ore de desen in generala. Profesorul de desen era in acelasi timp si de muzica si de sport… Iti dai seama ce inseamna asta.

      Am intrat in examene fara nici o pregatire. A fost un risc si poate ca azi nu as mai fi avut curajul acela dar deh! ce stiam eu atunci?!

      Am intrat penultima dar am reusit sa intru iar in urmatoarele cateva luni de scoala am facut un salt enorm, invatand tot ce trebuia sa stiu in zilele examenelor cand am facut mai mult cum am simtit. De aici recomandarea mea de a merge sa dai examenele chiar daca nu te simti pregatit.

      Daca chiar iti doresti asta invata cat si cum poti mai bine in timpul pe care il ai la dispozitie iar in zilele acelea mergi si da tot ce poti mai bine. Nu e absolut nevoie sa fie perfect. Nimeni nu se asteapta sa-i intreci pe profesori in prima zi de scoala. Altfel toti acei patru ani care urmeaza nu si-ar mai avea rostul, nu?

      In ceea ce priveste examenele, eu am avut doua;

      1. Natura statica; invata sa desenezi un cub, un fruct sferic (mar, portocala, piersica, etc; cel mai probabil o sa fie un mar. e mai la indemana), o ulcica sau cana (obiecte cilindrice).
      O sa-i intereseze perspectiva cubului, proportiile, felul cum pui umbrele prin hasura, etc.
      Am scris eu un articol pe tema asta:
      http://alegsadesenez.com/natura-statica-prima-proba-pentru-admiterea-intr-un-liceu-de-arta/

      2. Compozitie dinamica cu trei personaje; parca asa suna a doua tema, de data asta in culoare.
      La examenul acesta ii intereseaza cum folosesti culoarea.

      Daca inveti sa aplici cele 7 contraste ale culorilot cred ca o sa fii ok. Despre sase dintre ele am scris pe site. Iti las link numai catre ultimul articol. le gasesti tu si pe restul:
      http://alegsadesenez.com/contrastul-de-calitate-prim-plan-plan-secundar-fundal-6/

      Pune in practica ce gasesti pe site-ul acesta apoi mergi la un prof cu cateva desene si picturi. Cere-i o parere si intreaba-l despre examene.

      Indiferent de ce spune proful mergi si da examenele. Viata e plina de surprize iar daca tu crezi ca merita trebuie sa dai tot ce poti mai bun pentru ceea ce-ti doresti.

      In ceea ce priveste urmatorii patru ani o sa te prinzi pe parcurs care e urmatorul pas, apoi urmatorul… Te avertizez insa ca e de munca daca chiar vrei sa inveti ceva si nu alegi arta doar pentru a scapa de alte licee care te incanta mult mai putin.

      Ai zile de atelier; primii doi ani o zi pe saptamana, ultimii doi doua zile pe saptamana. Se sta si cate sase ori pentru a construi si a studia sase oale si un mar. Apoi saptamana urmatoare studiezi aceleasi oale asezate altfel.

      Contrar asteptarilor pe care le aveam si eu se pune foarte mare accent pe repetitie. Stii cum se spune; “repetitia e mama invataturii”. 😀

      Dupa doi ani de atelier imi venea sa vars numai vazand oalele acelea.

      Alta “problema” cu care m-am confruntat a fost deziluzia cand mi-am dat seama ca nu sunt atat de speciala pe cat credeam. Dintr-odata nu mai eram singura cu abilitatea de a desena; am simtit competitia foarte dureros la inceput. 🙂

      Pe de alta parte atelierul are farmecul lui. Lucratul in grup, discutiile, glumele, culorile intinse pe jos, fiecare desenand pe unde apuca are un mod de a te prinde in mreje. Sunt amintiri frumoase si lectii pe care le-am luat cu mine pentru tot restul vietii.

      Succes! 🙂

  11. denisa toma

    Buna, foarte frumos desenați, o sa îmi fie de ajutor pasii acestia.. As dorii sa mi spune ți ce creioane sunt cele mai bune si de unde as putea cumpara.. Mulțumesc :* :*

  12. bianca!!

    Hey!!! Imi place sa desenez si as vrea sa te intreb daca daca pune mai multe poze,cu ce sa facem,unde gasim elementele de desenat si daca ne poti spune cum sa facem cat mai relist desenul!!

  13. Marian Traian Oancea

    Buna ziua! Sunt un adept al desenului in creion, insa niciodata nu am luat lectii. E foarte frumos ceea ce face-ti aici. Vreau sa va intreb ceva: pt a face un desen in creion de toata frumusetea, o capodopera mai exact, ce hartie se foloseste pt a-i da o mai mare stralucire? Va multumesc frumos si astept raspuns.

    1. Alina Militaru Post author

      Buna ziua! Nu m-am gandit niciodata prea mult la hartie cand a fost vorba sa lucrez in creion.

      Da, se vede diferenta intre a lucra pe hartie de xerox sau hartie de calitate dar mai departe de atat nu cred ca e nevoie sa mergi. De obicei ma uit sa aiba o textura fina fiindca pot intra in mai multe detalii asa si o grosime rezonabila de la 100 gr/m2 daca e doar o schita, apoi 120 de gr/m2 pentru portrete de mici dimensiuni si cresc gramajul daca dimensiunea desenului trece de A5 ca sa fiu sigura ca rezista in timp.

      “Stralucirea” de care spui ca o cauti cred ca tine mai degraba de hasura.

      O hasura curata, bine executata, poate da portretului viata si o anumita “stralucire” care e greu de trecut cu vederea.

  14. Deliris

    E atât de fain când vezi că dintr-o schița poate chiar plictisitoare iese ceva așa frumos. Nu mă încurcam la ochi foarte mult, dar m-au ajutat sfaturile dumneavoastră / tale. Nici nu știu cum s-o iau. Dar mulțumesc !

    1. Alina Militaru Post author

      Ma bucur ca te-au ajutat. 🙂
      “Dumneavoastra / tale” e ok oricum pentru mine. Iti inteleg confuzia. Am fost crescuta sa cred in respect si sa vorbesc cu “dumneavoastra” cand e vorba de persoane mai in varsta si nu numai.

      Am ajuns in final sa-mi dau seama ca respectul inseamna mult mai mult decat pronumele adecvat si ca poate fi exprimat in multe feluri, acesta fiind doar unul dintre ele.

  15. Andreea Pintea

    Am incercat si eu ,nu mi-a iesit asa de bine dar a iesit mai bine decat de obicei ,m-a ajutat foarte mult ,multumesc!

  16. Danciu Claudia

    Ești o doamnisoara amabila am 9 ani si ceea ce faci este foarte frumos. Am făcut acest lucru iar proful mi-a spus ca este spectaculos😘😘😘😘😙😙😙😙va pwp

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *