ALEG SA DESENEZ

Contrastul de calitate – prim plan, plan secundar, fundal (6)

Salut! 🙂

Zilele acestea m-am pus din nou in fata caietului de schite cu gandul de a desena pentru articolul pe care il scriu azi.

Acum, ca ma uit peste materialul pe care il am la dispozitie ca sa fac articolul, imi dau seama ca e putina dezordine si nu am foarte clar fiecare pas dar sper ca asta nu o sa te impiedice sa incerci si tu desenul de azi sau oricare alt desen ai in minte pe care poti pune in practica informatiile pe care le afli azi.

Continui seria de articole despre culoare cu contrastul numarul 6, cel calitativ.

Imi place deja articolul de azi fiindca nu e greu de explicat; contrastul de calitate se refera la puritatea culorilor sau, altfel spus, la saturatia lor.

Am vorbit la un moment dat, in primul articol din aceasta serie despre culorile pure, saturate, de baza;

CONTRASTUL CULORILOR IN SINE.

Avem culorile saturate, pure, cele de baza (albastru, galben si rosu) si cele secundare obtinute din amestecul  primelor (verde, oraj, violet cu toate nuantele posibile).

Prin amestecul unei culori cu alb, negru sau gri culorile devin desaturate intr-o proportie mai mare sau mai mica. La asta se refera saturatia, la puritatea pe care o are culorile pe care le folosesti in desene si picturi.

La ce folosesti acest contrast…

Contrastul de calitate merge mana in mana cu CONTRASTUL DE CANTITATE.

Culorile intense, pure, saturate au capacitatea de a capta atentia dar culorile desaturate, pale sunt mai usor de tolerat de catre ochii pe o suprafata mai mare.

Te poti folosi de asta pentru a atrage atentia asupra a ceea ce vrei sa iasa in evidenta. Citeste si articolul despre contrastul de cantitate pentru mai multe detalii. Am dat acolo un exemplu frumos si clar despre cum se poate crea un centru de interes si o poveste.

Ce trebuie sa intelegi din acest articol este faptul ca ai la indemana mai multe unelte cu ajutorul carora poti transmite mesajul, iar culoarea este unul din aceste unelte.

Trebuie sa te gandesti dinainte ce vrei sa transmiti prin desenul tau, unde va sta el si ce fel de emotii va trezi in privitor.

Spre exemplu, daca faci o pictura pe care vrei s-o dai in dar cuiva iar acest cineva vrea sa atarne desenul undeva in casa, trebuie sa tii seama de capacitatea culorilor pure de a tulbura privirea intr-un fel sau altul.

Niste culori puternice combinate cu linii aparent dezorganizate poate transmite agitatie, nervozitate, o stare de neliniste. Poti folosi asta daca desenezi o scena de razboi spre exemplu. Privitorul “va simti” mesajul mult mai usor daca te folosesti de aceste unelte.

Pe de alta parte, o pictura in care majoritatea culorilor sunt pale, desaturate poate transmite emotii si sentimente cum sunt; pace, liniste, melancolie.

Iar daca adaugi un element mic, o culoare pura intr-o mare de tonalitati pale ai captat instantaneu privirea dand o nota de mister.

E vorba de pictura aceea atarnata intr-un hol, intr-o sala de asteptare. Pentru moment pare ca nu transmite mare lucru in afara de un sentiment de liniste celui care isi asteapta randul sa intre in birou, cabinet, etc.

Treci pe langa ea de nu stiu cate ori fara sa o iei in seama cu adevarat si apoi, intr-o zi te opresti din ce faci si o privesti cu adevarat. Abia atunci observi ca acea pata mica, rosie e rochia unei femei care se plimba intr-un lan de grau si observi putin mai in colo doua maini iesind din grau si te intrebi ce poate sa fie, care e povestea.

Nu atrage atentia instantaneu dar cu siguranta pare sa atinga ceva in tine atunci cand o privesti cu atentie. 😀

Te poti juca cu contrastele la infinit si poti spune o multime de povesti si transmite o multime de mesaje.

Exista acest echilibru intre culorile saturate si desaturate pe care daca intelegi cum sa-l folosesti impreuna cu alte elemente poti crea castele si lumi intregi trezind in acelasi timp emotia pe care o doresti in persoana care priveste desenul.

E o adevarata arta si o poti stapani cu timpul daca iti dai voie sa te joci construind in fiecare zi ceva nou.

Trecand acum la exercitiul de azi…

bumping_goldfish_by_shadojAm gasit printre imaginile stranse in calculatorul meu acesti doi pestisori si m-am hotarat sa-i folosesc pentru acest articol.

Nu e mai mult decat un exercitiu in caietul de schite dar fiindca l-am numit “doar un exercitiu” mi-am permis sa o dau in bara rau de tot. In momentul in care am inceput putea sa iasa oricum; ori cat se poate de reusit, ori un dezastru total.

1 Am inceput cu o schita rapida a primului peste.

 

pestisori 1

2. Pestisorul numarul doi a iesit putin mai bucalat decat cel din fotografie.

pestisori 2

3. Pentru al treilea pas am un video.

Am incercat sa desenez si sa explic in acelasi timp. Aparent nu e chiar cel mai usor lucru de facut. 😀

O sa mai incerc pentru articolele viitoare dar pana atunci ma multumesc doar cu desenatul.

Am folosit ca suport caietul meu de schite.  E total neadecvat pentru cantitatea de apa pe care o sa vezi ca am folsit-o in filmuletul de mai jos dar cumva pana la final valurile acelea nu au mai fost chiar atat de evidente. Poate are putin legatura totusi cu presiunea realizata de picioarele mele deasupra caietului de schite odata ce culoarea s-a uscat. 😉

Ramane un exercitiu ce va impodobi frumos caietul meu de schite.

Cateva sfaturi;

-lucreaza de la lumina spre intuneric. In cazul acuarelelor, spre deosebire acrilice sau culorile de ulei, culorile luminoase nu sunt capabile sa acopere pe cele intunecate.

-ia-l ca pe un exercitiu. Eu am lucrat aici umed pe uscat folosind o cantitate considerabila de apa pentru a-mi permite sa fac treceri mai fine intre culori fara sa ma grabesc. Odata uscate marginile primului strat se observa prin stratul doi chiar daca incerci sa-l acoperi. Asta nu trebuie insa sa fie un dezavantaj. Poti folosi calitatea acuarelelor de a fi semitransparente in avantajul tau.

-daca ai pus prea multa apa curata pensula, stoarce-o putin cu degetele si foloseste-o sa absoarba apa de pe hartie. Poti folosi de asemenea un servetel sau un buretel.

-cat e inca umeda culoarea poate fi usor curatata de pe hartie cu o pensula curata, umeda sau cu un burete. Te poti folosi de asta pentru a crea texturi.

-tot cat e inca umeda poti crea texturi picurand apa  curata cu pensula. Joaca-te si vezi ce-ti iese.

4. Amestecand negru cu albastrul din fundal i-am luat putin din stralucire dand in acelasi timp sansa pestilor sa iasa in evidenta mai bine.

Chiar si cand vine vorba de peste nu e nevoie sa folosesc culori pure pe intreg corpul lui.

 

5. La final imi placea cum a iesit dar parca, parca as mai fi adaugat ceva. Asa mi-a venit idea de a desena cateva bune de aer in jurul pestilor.

Pentru asta am folosit un pix cu gel alb.

pestisorii auriiSper ca iti place articolul de azi chiar daca e putin dezorganizat si inca nu perfect.

Daca ai intrebari sau sugestii astept comentariul tau sub articol.

Pana data viitorare spor si inspiratie.

Alina Militaru

9 thoughts on “Contrastul de calitate – prim plan, plan secundar, fundal (6)

  1. Patrascan Sandrina

    Buna seara!
    Apreciez articolele tale! Marturisesc ca acum am descoperit blogul (felicitari!) si m-am pus pe citit! Grozave comentarii, iar acuarela este superba! Eu desenez in creion, sau macar incerc… As dori, daca se poate sa iti adresez o intrebare, poate cunosti raspunsul, poate ai auzit…. Exista un pix cu gel alb, un tus alb sau o anumita tarie de alb (am incercat cu cele moi si nu merg) care sa se vada frumos pe grafit negru?
    Multumesc frumos!
    Felicitari, inca o data pentru ideea buna si inspirata de a scrie in legatura cu tot ceea ce inseamna desen….

    1. Alina Militaru Post author

      Salut!
      Eu folosesc un pix cu gel pentru efecte si accente pe acuarele. Arata cam asa: http://www.stuff4painting.com/white-gelly-roll-medium-point-pen-open-stock-gr-med-37819.html

      Nu de aici l-am cumparat dar acesta e si sunt multumita de el.

      Acum, pentru grafit nu cred ca arata bine pixul cu gel sau tus.

      Pentru accente ai putea folosi guma de sters in loc de creion alb. Am auzit artisti care lucreaza super realist ca taie o guma de sters in forme cat de cat subtiri, triunghiulare si foloseste varful ascutit pentru a obtine efectul acela de linie fina, alba.
      Trebuie sa incerc si eu asta si sa scriu pe site despre ea fiindca mi se pare interesanta ideea si m-am chinuit si eu intr-un timp sa obtin acest efect in special in cazul parului blond.

      Sper ca te ajuta. Multumesc pentru aprecieri. 🙂

    1. Alina Militaru Post author

      Acesta e caietul pe care il folosesc, in varianta A4: http://profiart.ro/catalog/product/carnet-de-schite-canson-notes

      Are hartie fina si destul de groasa pentru a sustine acuarelele, spre surprinderea mea. Cred ca am mai spus si in articol; trebuie ce-i drept sa-l “indrept” putin punandu-l sub presiune dar pentru un caiet de schite e mai mult decat perfect. Daca ar fi perfect mi-ar fi mila sa experimentez pe el si si-ar pierde scopul de “caiet de schite”. 🙂

    1. Alina Militaru Post author

      😀 ))) Mi s-a spus de atatea ori ca sunt dezorganizata si imprastiata incat mi se pare de la sine inteles ca asa sunt si articolele mele.

      S-ar putea sa ai dreptate dar mai trebuie sa aud asta de cateva ori ca sa cred.
      Oricum ar fi cert e ca am dat tot ce am stiut mai bine pe moment. Restul ramane pe data viitoare.

  2. Alina Militaru Post author

    Iti las un link mai jos de unde le am.
    Ai la dispozitie si varianta cu 24 de nuante.
    Eu am cutia cu 16 acuarele. Vroiam la un moment dat s-o iau si pe cea cu 24 dar m-am razgandit pe parcurs. Sunt mai spornice decat imi imaginam (dupa un an si jumatate abia am ajuns la jumatatea culorilor cel mai des folosite iar celelalte apar abia atinse) si pe deasupra se pot combina intre ele daca ai o paleta la indemana iar rezultatele pot fi surprinzatoare. 🙂
    http://www.profiart.ro/catalog/product/set-16-acuarele-rusesti-sonnet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *