ALEG SA DESENEZ

Hasura, de la lumina la intuneric (contrastul)

Sunt pur si simplu uimita de chipul uman, de trasaturile caracteristice fiecaruia, de multimea emotiilor ce se oglindeste atat de bine in scralucirea ochilor, intr-o grimasa, o spranceana ridicata, un zambet fals, strangaresc, fortat sau natural. Atat de multe culori, forme si linii, umbre si lumini nu te poate lasa indiferent.

Iar daca se intampla sa ai langa tine o persoana mult iubita, cu siguranta fascinatia e mult mai mare. 🙂

Nu stiu daca ti s-a intamplat vreodata sa privesti o persoana vorbind minute in sir, poate chiar ore. Mie mi s-a intamplat. Jocul buzelor modelandu-se in jurul literelor si cuvintelor e fascinant.

Sclipirea din ochii ce apare si dispare constant atunci cand persoana pe care o ai in fata e pasionata de ceea ce vorbeste te prinde instant in mreje.

Sprancenele care urca si coboara, un alt dans ritmic.

Miscarile fetei, schimbarile de lumini si umbre… ah! M-as pune sa desenez acum, daca nu mi-as fi propus sa termin articolul acesta.

Iti dai seama ca am in plan sa scriu cateva articole despre portret.

O sa incep prin a face o mica lista cu articolele de pe site care te vor ajuta sa intelegi mai bine urmatoarele.

Am scris despre linie si hasura;

Diferite tipuri de linie

Hasura pe care o faci in mod natural

Am scris despre formele de baza. Acestea te vor ajuta sa intelegi care sunt zonele de lumina si umbra intr-un portret;

Sfera

Cilindrul

Te va mai ajuta si articolul despre proportii;

Cum folosesti proportiile

Iar azi vorbim despre contrast si incepem cu definitia.

CONTRAST- este diferenţa dintre lumină si umbra pe suprafaţa unui obiect realizat fiind prin valoraţie. Este de foarte mare ajutor pentru artişti fiindcă produce  efecte din cele mai inedite.

CONTRAST PUTERNIC – se obţine prin trecerea brusca de la lumina la umbra, folosind foarte puţine nuanţe de gri.

CONTRAST SLAB – are o gamă redusă de valori. Cu alte cuvinte, se desenează ori cu griuri foarte închise, spre negru, ori cu griuri usoare, luminoase.

Daca ai citit articolul despre materialele necesare pentru desen, stii probabil despre tipurile de creioane pe care le poti folosi in desen.

Eu folosesc doar creioanele din gama B care vine in 8 tipuri de duritate; de la 1 B, cel mai tare, cu care fac constructia si hasurez zonele cele mai luminoase, pana la 8 B, cel mai moale si mai intunecat.

H-urile mi se par mult prea dure pentru desen. Am un 3H pe care l-am cumparat si nu l-am folosit niciodata.

Ca idee, sfatul meu e urmatorul; cu trei creioane poti face minuni; un 1 B, 3B si 7B sau 8B chiar.

duritate creioane

Iar acum am un mic exercitiu pentru tine. Vreau sa identifici in imaginea de mai jos pe ce pozitie de luminozitate se afla fiecare zona pe o scara de la 1 la 5.

1 – cea mai luminoasa

5 – cea mai intunecata

contrast

In a doua parte a exercitiului ai urmatoarele desene. Fiecare desen are zone numerotate de la 1 la 5.

Le desenezi si apoi hasurezi tinand cont de scara de care ti-am povestit, avand grija, spre exemplu, ca spatiul cu numarul 4 sa fie mai inchis decat cel cu numarul 3, iar cele care au acelasi numar sa aiba aceeasi nuanta de gri.

1. La acest desen am folosit un numar destul de restrans de nuante de gri, apropiate ca valoare, 1-3. Ar trebui sa-ti dea un desen cu un contrast slab.exercitiu contrast 4

2. De data asta am folosit tot un numar restrans de nuante de gri, doar ca sunt la extreme intre cel mai luminos si cel mai intunecat pe scara noastra; 1, 2 si 5. O sa ai la final un desen cu un contrast puternic.

exercitiu contrast

3. In ultimele doua am folosit toata gama avand un contrast echilibrat.

exercitiu contrast 2

exercitiu contrast 3

In final poti sa mai faci cateva exercitii de genul acesta pentru a-ti imbunatati simtul observatiei. Cu cat esti mai bun, cu atat poti mari gama de griuri de la 5 la 8, 10.

Ca sa vin cu o concluzie, nu exista contrast bun sau prost.

Un desen cu un contrast slab poate parea sters, insipid daca nu ii adaugi cateva accente in locurile potrivite.

Ar fi pacat sa nu te folosesti de un astfel de contrast fiindca e feminin, delicat cand griurile sunt luminoase si cu o aura de mister cand desenul e invaluit in umbra.

Un contrast puternic prost folosit da spre kitsch, un stil prost si ieftin, dar in acelasi timp are forta, dramatism si impact puternic cand e folosit bine.

Pana la urmatorul articol, iti doresc o zi superba in continuare.

Daca ti-a placut articolul da-i un like si share pe facebook.

Pentru intrebari, sugesti, idei de orice fel, lasa-mi un comentariu. Urmeaza articolele despre portret, asa ca daca ai intrebari in aceasta arie, acum e timpul sa le pui.

Cu drag.

Alina Militaru

Tagged on: ,

9 thoughts on “Hasura, de la lumina la intuneric (contrastul)

    1. Alina Militaru Post author

      Multumesc pentru comentariu, Dan. 🙂

      L-am schimbat. Nici eu nu sunt o fana a acelui tip, dar acesta mi se parea prea mic si nu-mi permite tema un alt tip de scris.

      O sa mai fac modificari pe site, dar e deja ceva timp de cand caut o tema care sa-mi satisfaca toate nevoile, de fiecare data aparand alta chichita care nu functioneaza perfect.

      Acum, spune-mi tu daca il preferi pe acesta.

  1. Ildi

    Alina,
    La fel ca in viata, si in desen este valabil acelasi principiu, fara umbra lumina nu se observa.
    Iti multumesc pentru lectia de azi, cu drag, ildi.

    1. Alina Militaru Post author

      Cu cea mai mare placere, Ildi. 🙂

      Ai dreptate, cu greu poti vedea si aprecia partile bune si frumoase ale vietii pana cand nu vezi opusul.

  2. marius

    Alina, bun post, foarte interesant. Eu sunt un inginer (dezvoltare software) care invata sa deseneze pe cont propriu, in special pentru ca imi da posibilitate sa-i ajut pe copiii mei sa deseneze si ma ajuta sa fac ceva impreuna cu ei.
    E mult mai buna si tema asta comparata cu cea pe care o foloseai cu 3 saptamani in urma.
    Si ceva critica: eu deja m-am abonat la notificarile site-ului tau pe email, cu toate astea cand intru pe site-ul tau apare pop-up-ul cu aboneaza-te etc., pe mine ma enerveaza, cred ca posibilitatea de a te abona la notificari pe care o ai pe meniul din dreapta e suficienta si eleganta. De asemenea PDF-ul pe care-l oferi ca premiu pentru abonare e idee buna, dar ca realizare e subtire, ai mult mai multe si mai bune post-uri pe blog care nu se gasesc in acel PDF, eu personal m-am simtit pacalit, noroc ca articolele scrise mi-au dres impresia :).

    1. Alina Militaru Post author

      Salut, Marius! 🙂

      Multumesc pentru comentariu si pentru sfaturi, bineinteles.
      Imi pare rau ca te deranjeaza pop-up-ul, dar nu o sa-l dau jos fiindca il gasesc folositor.

      Tema imi place si mie mai mult asta, decat cea de acum cateva saptamani. Expertul din mine nu e complet satisfacut, dar las asta pentru putin mai tarziu.

      In ceea ce priveste PDF-ul, iti dau dreptate, as fi putut cu siguranta face unul mult mai bun de atat. Am in plan sa-i aduc imbunatatiri cat de curand. Intre timp, ma ocup de niste articole pe care le-am planuit deja de ceva timp. 🙂

  3. Irimia Maria-Denisa

    Salut!!!

    Scuze daca intrebarea mea iti va rapii timp, dar vreau sa inteleg…cele 12 tipuri de creioane(8b,7b,6b,5b,4b,3b,2b,b,hb,f,h,2h) in ce context se folosesc fiecare in parte . adia care e pentru hasura, umbre , etc…

    Multumesc frumos!!!

    1. Alina Militaru Post author

      Ideea e urmatoare; creioanele din gama H si F-ul au mina mai tare si in consecinta se deseneaza “mai deschis”, au o precizie mai mare in sensul ca nu se intind cand dai cu degetul peste urma lasata pe hoaie si se folosesc in special pentru desenele mai tehnice, de precizie, la arhitectura spre exemplu.

      Mai sunt folosite pentru constructie de catre persoanele cu mana grea, care obisnuiesc sa apese tare pe creion fiindca lasa o urma mai usoara pe hartie.

      Eu folosesc doar creioane din gama B. Cu cat sunt mai mari: 6B, 7B, 8B cu atat au mina mai moale si sunt mai intense folosindu-se pentru umbre puternice, negruri intense. Pentru constructie folosesc B simplu sau maxim B2. Cam atat. Incearca-le si vezi ce-ti foloseste si la ce.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *