Cum sa desenezi ochii in doar cateva linii sau realist
Asa cum scriam intr-un articol trecut despre hasura, sunt adepta stilului propriu si sunt convinsa ca exista mai multe moduri de a ajunge la acelasi rezultat.
Deasemenea de-a lungul timpului imi place sa cred ca devin mai buna sau cel putin “ma transform”.
Am scris acum ceva timp articolul acesta despre cum se deseneaza ochii: 7 pasi cu ajutorul carora sa desenezi ochii .un articol care de altfel a fost apreciat.
Azi nu vin neaparat cu ceva complet nou, ci mai degraba cu mici adaugari sau modificari care fac diferenta fiindca vezi tu, mi-am dat seama ca de multe ori diferentele nu se fac de cele mai multe ori prin modificari masive, la 180 de grade. De cele mai multe ori e nevoie sa afli anumite “trucuri” aparent neinsemnate si eventual, daca nu iti iese dupa primele trei, patru repetitii sa exersezi mai mult.
Articolul de azi o sa fie impartit in doua bucati ce se leaga de doua situatii:
1. ce se intampla cand ai spatiu mic si nu poti intra in foarte multe detalii
2. ce se intampla cand ai spatiu mai mult decat suficient iar detaliile sunt necesare chiar daca nu tii neaparat sa ai un desen fotorealist
O sa te “confrunti” cu ambele situatii la un moment dat sau mai bine spus, ar trebui sa fii curios sa incerci ambele situatii.
In final trebuie sa-ti dai seama care e minimum lucrurilor pe care trebuie sa le faci cand ai la dispozitie un spatiu de cativa centimetri (spre exemplu o ilustratie de carte unde oricum detaliile nu vor fi vizibile) dar, in cealalta extrema, ce faci cand spatiul iti prisoseste iar lipsa detaliilor este un minus (am avut ocazia sa desenez pe peretii unei gradinite – o experienta superba – si a trebuit sa maresc o imagine care pe hartie avea cativa centimetri intr-un desen de doi metri inaltime; iti spun sigur ca se transforma complet).
Nu trebuie sa ramai blocat la o anumita dimensiune. Am intalnit persoane care deseneaza doar pe hartie A4 si le e teama sa micsoreze sau sa mareasca dimensiunea suportului. E ok sa ai o dimensiune preferata dar nu te limita daca nu iti doresti asta.
Azi am ales sa scriu articolul din acest punct de vedere avand ca subiect ochii. Sunt curioasa sa aflu parerea ta la final si sa-mi propui poate alte subiecte care sa fie tratate in modul acesta.
Trecand la treaba, fiindca am chiar mai mult sa scriu decat de obicei…
OCHII DESENATI IN CATEVA LINII:
1. Avand in vedere ca e un desen de dimensiuni mici si mi-a fost la indemana, am inceput cu desenarea formei fetei si a gatului, o baza pe care desenez ochii mai apoi. Linia e una cautata, nimic perfect deocamdata.
2. Pentru inceput am desenat limita pleoapei de sus si irisul. Nimic complicat dar am grija la simetrie si, ca dimensiune, intre cei doi ochi ar trebui sa mai intre inca un ochi imaginar, spatiile din lateral fiind putin mai mici. Cam acestea sunt proportiile desenul nefiind desenat dupa model.
La dimensiunea aceasta nici nu se pune problema de gene.
3. Pentru a da viata ochilor imi place sa las o mica luminita in fiecare iris cu specificul ca trebuie sa fie in acelasi loc in amandoi ochii si nu trebuie sa fie in centru. Pleoapa de jos usor schitata si adaugat cuta pleoapei de sus.
4. Aici m-am jucat putin cu umbrele. E destul de usor; umbra deasupra ochiului pana la spranceana, umbra de o parte si de alta a nasului pentru a da iluzia de volum si, eventual, daca-ti plac cearcanele sau ai nevoie de ele adaugi si sub ochi o hasura usoara.
5. In final adaugi sprancenele iar la inceputul articolului ai desenul final.
Ca sa repetam pasii in ordine;
-pleoapa de sus conturata frumos, dublata apoi de pliul care se formeaza deasupra
-irisul desenat corect, pupila in centrul irisului, o luminita in fiecare ochi ca sa-i dea viata
-umbra deasupra ochilor
-umbre mai usoare de o parte si de alta a nasului
-eventual, pentru cearcane, umbre usoare sub ochi
In final ai o pereche de ochi desenati minimalist cand ai in fata un portret de 2, 3, 4 centimetri
Eu am fost nevoita sa invat asta in facultate cand aveam desenele pentru moda pe hartie A4 iar chipurile modelelor nu depasea niciodata 3 centimetri. Nu era cea mai importanta parte dar imi placea sa le sugerez macar trasaturile.
OCHII STUDIATI IN MAI MULTE LINII
Aceasta e fotografia pe care am folosit-o ca referinta pentru desen.
1. In articolul trecut puneam accentul pe linii de constructie. De data asta insa am mers pe cat mai putine linii.
Mai jos iti arat cum se tine creionul in primele etape ale unui desen, nu perpendicular pe hartie ci la un unghi de aproximativ 45 de grade.
Ideea e urmatoarea si cred ca am mai spus-o pana acum; orice linie trasata cu un creion perpendicular pe hartie si mai ales daca apesi pe el va lasa invariabil o urma daca vrei sa stergi ce ai desenat.
Nu e nevoie ca primele linii trasate sa fie perfecte din prima. Daca reusesti sa ai o linie fina cauta-ti linia potrivita desenand linie langa linie pana cand ai ce-ti doresti.
2. Partea asta e importanta. Fii atent la forma ochiului, in special al pleoapei de sus (cea de jos se va construi mai tarziu prin hasura), pozitia irisului si forma lui.
Am vazut desene cu o hasura superbe, umbre bine puse dar cu o constructie proasta si mi-a venit sa mor de ciuda fiidca stiu ca se poate, poate cu putin exercitiu dar se poate.
Unii invata mai usor sa faca o constructie frumoasa, altii nu se pricep la proportii si constructie dar pot reda umbre perfecte. Fiecare are punctele lui pentru care trebuie sa lucreze mai mult. Eu una fac parte din prima categorie. 🙂
In ceea ce privesc proportiile standarde, intre cei doi ochi ar trebui sa incapa inca un ochi imaginar.
3. In parta aceasta m-am ocupat de albul ochilor. Trebuie sa ti seama ca nu e doar alb. Din contra are parte de umbre fiindca ceea ce vedem este o mica parte dintr-o sfera.
Priveste fotografia de referinta pentru a intelege mai bine. Avem umbra data de pleoapa de deasupra, avem umbrele din colturi care se duc putin mai in spate si avem o umbra usoara deasupra pleoapei de jos.
Forma pleoapei de jos am redat-o nu prin linie ci doar prin hasura de deasupra ei.
4. Ca sa merg mai departe, grosimea pleoapei de jos care e vizibila in fotografia de referinta am creat-o hasurand sub ea si lasand sa iasa in evidenta partea luminata a ei.
5. Chiar mi-a placut de data asta claritatea umbrelor de pe pleoapa de sus. O umbra puternica.
Daca pana acum am folosit doar 1B fiindca aveam nevoie de finete, de data asta am lucrat cu 3B.
6. Mi-am intors atentia catre iris si pupila. O sa poti observa aproape de fiecare data (depinde si de unde vine lumina) o umbra mai puternica pe partea de sus a irisului. Vine de la pleoape si de la gene.
7. In ceea ce priveste irisul am incercat sa lucrez cat mai simplu cu putinta. Am observat ca imi iese mai putin bine cu cat ma concentrez mai mult pe el.
Acesta e sfatul meu si pentru tine. Pastreaza-l simplu, fara prea multe punctulete, liniute ce se invart in jurul pupilei, reflexii care nu sunt neaparat necesare. Acum ca ma uit putin la el i-as mai fi adaugat cate o luminita mica poate dar cam atat.
Mi s-a cerut de cateva ori sa explic cum se deseneaza.
La fel ca in cazul irisului, cu cat le dai mai putina importanta si le amplifici mai putin cu atat mai bine, cel putin la inceput, cand nu esti stapan pe ele.
As putea intra in mai multe detalii dar o sa fac doar cateva observatii la care ai putea fi atent daca ai probleme cu ele:
-daca privesti fotografia de referinta de mai sus vei observa ca sunt groase, pigmentate la radacina si se decoloreaza spre varf. Asta inseamna ca ai nevoie de o linie modulata pentru ele (incepi cu radacina, apesi mai mult pe creion cand incepi iar cand ajungi spre varf ridici usor creionul de pe hartie)
-sunt usor curbate. Asta inseamna ca de pe pleoapa de sus coboara doi, trei milimetri si apoi o ia in sus devenind din ce in ce mai subtiri
-nu au aceeasi directie de crestere si de obicei sunt grupate in mici “smocuri”
-genele de pe pleoapa de jos ar trebui abia schitate, ele fiind mult mai putin evidente si mai putin dese decat cele de sus.
9. In final ajungem la sprancene. Inainte sa desenezi fiecare fir de par da o hasura de baza pe care o intinzi cu un servetel de hartie. Asta va ajuta sprancene sa se integreze mai usor in restul desenului.
Tot inainte de fiecare fir in parte priveste-le ca un intreg, vezi ce forma au, unde apar umbrele, unde sunt firele mai rarefiate, etc.
Ca sa nu te trezesti cu o forma aiurea poti incepe cu firele de par care contureaza spranceana.
In final am mai adauga cateva umbre sub sprancene si am conturat putin nasul. Pistruii mi s-au parut adorabili asa ca am adaugat cativa.
Din punctul acesta esti liber sa experimentezi si tu. Fa propiile descoperiri, inventeaza-ti propiile reguli daca vrei.
In articolul acesta am intrat in mai multe detalii decat mi-ar placea in mod obisnuit. Poate te-am plictisit. Daca ai avut rabdare cu mine pana acum iti multumesc.
M-am simtit bine scriind acest articol fiindca am comparat desenul de azi cu unul dintr-un articol mai vechi, pe o tema asemanatoare; 7 pasi cu ajutorul carora sa desenezi ochii Mi-a placut sa vad diferentele, sa-mi dau seama ca am progresat, ca am avut rabdare sa intru in mai multe detalii. Despre asta e vorba in final, despre progres, despre a fi mai buna azi decat am fost ieri, despre a avea mai mult de oferit.
Fie ca esti genul care sa treaca direct la esenta pentru a-si transmite mesajul, fie ca nu ti-e teama de detalii sau de putin mai multa munca pentru o forma mai complexa/completa a mesajului tau sper ca ti-a placut articolul de azi. Astept un comentariu mai jos cu parerea ta si eventual cu subiecte pentru articolele viitoare.
Spor si inspiratie.
Alina Militaru
PS: Daca iti plac articolele mele si vrei sa fii printre primii care sunt anuntati cand apare ceva nou pe site aboneaza-te completand formularul din dreapta cu numele si adresa de mail. E gratis iar la inscriere vei primi un mic cadou de bun venit in comunitatea “aleg sa desenez” sub forma unui PDF; “Esenta artei de a desena”.
- Articol aniversar (CONCURS DE DESEN)
- Concurs – castigatori
Multumesc pt. ca ati adaugat au articol despre ce voiam eu ..M-a ajutat enorm!Va multumesc!Succes in jurizarea lucrarilor de la Concurs!
Ma bucur ca te ajuta. 🙂
Multumesc draga mea iti urmaresc cu mare interes fiecare articol pentru care iti multumesc mult , faci multa lumina in cautarile mele ! te pup si iti doresc sanatate si mult bine cu mare drag !
Aceleasi ganduri de bine si tie, Mihaela! Ma bucur ca articolele mele te ajuta in continuare.
Foarte interesant si totodata foarte util pentru mine acest articol!
Mersi mult!
PS…articole asemanatoare in ceea ce priveste constructia fetei umane ( nas, gura, urechi) cred ca mi-ar fi la fel de utile 🙂
Era sa uit….daca ai ceva legat de etapele de constructie ale unui portret realist cu maini…m-ai ajuta foarte mult ( pornind de la paginatie , pana la detalii)…sau macar recomanda-mi ceva materiale/pagini web de unde pot sa aflu aceste etape 🙂
Felicitări Alina! Toate articolele tale sunt deosebite, le aștept intotdeauna cu multă nerăbdare și cu dorința de a învăța din ele cât mai mult. Îți mulțumesc pentru ceea ce faci și îți doresc să ai parte de tot binele din lume.
Multumesc pentru urari, Dorina! 🙂
Am mai multe articole despre portret; inclusiv nas, gura, par…. cred ca am sarit insa urechile. Va trebui sa revin cu un articol despre asta. 🙂
http://alegsadesenez.com/category/portret/
Nu am despre portretul cu maini dar am cateva minitutoriale cu etapele desenarii unui portret (doar capul): http://alegsadesenez.com/minitutoriale/
In rest, daca intelegi engleza ti-l recomand pe Proko. Il gasesti pe youtube. In general gasesti multe informatii pe youtube daca scrii in engleza ce cauti: “how to….. “
Imi place foarte mult ceea ce faci 🙂 ..iar anul acesta la desen(clasa a 8-a) am un profesor care explica exact ca tine..si asta ma ajuta foarte mult sa inteleg ceea ce scrii tu,combin ambele explicatii si reusesc sa imbunatatesc desenele mele mai ales ca acum la inceput materia a fost axata pe portret. Nu stiu daca ai putea realiza un tutorial cum sa desenezi intreg corpul,nu am gasit pe blog.. Reusesc sa fac corect proportiile corpului,dar eu am obiceiul de a ma pierde foarte mult in detalii si gresesc.. Nu reusesc sa desenez mainile si partea de jos a picioarelor. M-ar ajuta foarte mult,nu numai pentru ora de desen,dar si pentru a vedea cum evoluez in fiecare zi.
E buna ideea, Madalina.
Am de ceva timp in minte sa scriu despre corpul uman. Nu stiu de ce nu am facut-o pana acum. Cand am timp o sa pun pe treaba.
Multumesc mult. Astept cu nerabdare postarea cu corpul uman. Felicitari in continuare pentru tot ceea ce faci 🙂
Foarte frumos! Felicitari! Chiar mi-a placut mult!
Imi plac mult articolele tale si imi sunt de mare ajutor . Felicitari pentru talentul tau de a desena dar si de a da explicatii . Multumesc mult !
Cu placere. Multumesc si eu pentru mesaj! Ma motiveaza sa scriu in continuare. Ma bucur ca sunt oameni care se bucura de ceea ce eu fac.
Imi place foarte mult cum desenezi si anul viitor vreau sa dau probe pentru a intra la liceul de arta si “capitolul” cu natura statica m-a ajutat foarte mult dar mai trebuie sa dau o proba cu minim 3 personaje/prsoane. Dar nu am idee cum sa fac. Nu am invatat simetric cum pot face. Ai facut un capitol cu aceasta “problema” cumva? Am cautat dar nu am gasit. Sper sa ma poti ajuta. Multumesc!
Am scris cate ceva despre compozitie si centru de interes intr-un articol mai vechi: http://alegsadesenez.com/in-centrul-atentiei/
Se mai pot spune multe pe tema asta dar nu cred ca e nevoie deocamdata in cazul tau cel putin.
Din cate stiu a doua proba este in culoare. Pentru asta ti-ar folosi sa cunosti si sa aplici cele sapte contraste ale culorilor.
Am scris despre sase dintre ele pana acum. Sunt sase articole dar iti las link doar catre ultimul. Mai departe de descurci.
http://alegsadesenez.com/contrastul-de-calitate-prim-plan-plan-secundar-fundal-6/
Daca intelegi si aplici cele sapte contraste in a doua proba o sa fi bine, Elena. Succes! 🙂
B ună, Alina!
Tocmai am descoperit blogul tău – de pe grupul de FB. Este minunat!
Felicitări pentru desene, pentru articole, tutoriale. Eu m-am reapucat de curând de desen, schițe, ochi… Caut creioanele perfecte, sfaturi, iar blogul tău e perfect. Am citit articolul acesta și deja mi s-a luminat puțin lumea 😀
Mulțumesc!
Andres
Super. Ma bucur. 🙂
Buna! Imi doresc sa aflu mai multe despre crearea unui portret. In special, sa aflu cum incep crearea parului. Nu prea ma descurc la asta 🙂 Multumesc si tine-o tot asa!
Buna! Despre par am scris deja trei articole. Sunt mai vechi asa ca nu apar pe prima pagina dar sunt acolo.
Pe deasupra mai am minitutorialele despre cum se face un portret. Vezi daca te ajuta:
http://alegsadesenez.com/minitutoriale/
Wow, cate comentarii..
buna sun o anonima …….ai niste desene ok dar buzele ar putea mai realiste cu mai multe lini
Sa nu il iei ca un comentariu negaticist…sa il iei ca un sfat
Faci un articol cum sa desenez un lup?:D
Extraordinar ce draguta esti gandind pentru altii ce dificultati au in intocmirea unor parti umane. Te binecuvantez si iti doresc tot ce e mai bun… . totusi e un efort sa stai sa iti inveti elevii care isi doresc sa deseneze si au cate un blocaj cand trebuie sa realizeze cate un nu stiu ce si nu reusesc oricat s-ar stradui fara sfaturi..
Cat de fain! Si desenul si articolul. M-am abonat 🙂
Multumesc.