ALEG SA DESENEZ

Glosar ilustrat – partea a doua

Salut! Bine aţi revenit pe alegsadesenez.com. Azi urmează partea a doua a glosarului. Prima parte o găsiţi aici

COMPOZIŢIE – se referă la un aranjament de obiecte şi/sau personaje desenat pe suprafaţa de desen. O compoziţie foarte buna reuşeşte să conducă atenţia privitorului către elementul pe care artistul îl consideră cel mai important.
CENTRU DE INTERES – este un termen folosit pentru a denumi cel mai important punct din compoziţie, cel care iese in evidenta prin mărime, detalii, ceva fascinant. Este primul lucru pe care privitorul îl observă.

Sfat:Nu puneţi centrul de interes în centrul imaginii. Slăbeşte mult compoziţia. De asemenea, nu este indicat ca linia de orizont să treacă prin mijlocul compoziţiei (asta dacă e dreaptă, ca exemplu o imagine la mare unde linia orizontului este clar delimitată).

PRINCIPALUL PUNCT DE INTERES – este cel mai important centru de interes. O lucrare poate să aibă unul sau mai multe centre de interes. În cazul compoziţiei cu copaci, centrul de interes este copacul cel mai apropiat. În cazul portretului de mai jos, primul lucru care atrage atenţia este gura căscată într-un râs puternic.

AL DOILEA PUNCT DE INTERES – este un centru de interes semnificant în compoziţie dar nu la fel de important ca primul.

 

SURSA DE LUMINA – este direcţia din care vine principala sursă de lumina. Identificând sursa de lumină poţi mai apoi să haşurezi cu mai multă precizie zonele de lumină şi cele de umbră.
Exemplu, în portretul fetiţei, lumina vine de deasupra. Cea mai luminata zonă este fruntea şi vârful nasului, urmând pomeţii şi, coborând mai jos, zonele sunt din ce în ce mai puţin expuse luminii. În cazul umbrei, zona gatului, imediat sub bărbie, este cea mai întunecată.

RACURSI – se referă la o distorsiune a unei persoane, animal, sau obiect când este privit dintr-un unghi extrem.
Exemplu, portretul fetiţei. Cu capul dat mult pe spate, bărbia devine mai lată, fruntea mai îngustă, iar nasul se scurtează mult.

 

 

 

PERSPECTIVA – este iluzia vizuală în care obiectele par a deveni din ce în ce mai mici cu cât se îndepărtează de privitor.
Marginea podului de care fata din desen se sprijină pare să devină din ce în ce mai îngustă cu cât este mai departe.

 

 

 

 

 

 

 

LINIA DE ORIZONT – este un element din perspectiva. Mai este numit şi linia de la nivelul ochilor şi se referă la o linie orizontală care împarte imaginea în două când priveşti drept înainte. Linia de la nivelul ochilor rămâne cu tine oriunde te muţi.

LINII DE PERSPECTIVĂ – sunt linii drepte (invizibile în realitate) care se întind de la fiecare obiect şi/sau subiect, până într-un punct invizibil, pe linia de orizont.
Ca exemplu aveţi cuburile. Liniile de perspectivă sunt ca nişte linii de construcţie care te ajută să construieşti corect cuburile, dar şi fiinţe umane sau orice altceva.
Toate liniile de perspectivă par să se unească într-un punct imaginar, undeva pe linia de orizont. Ca să înţelegeţi mai bine v-am desenat imaginea de mai jos. PI este semnul punctului unde liniile se unesc.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OK. Aici se termina articolul de astăzi. Dacă v-a fost de ajutor vă rog să-mi spuneţi. Dacă aveţi  întrebări vă rog să-mi lăsaţi un comentariu jos.

Vă salut! Alina Militaru

5 thoughts on “Glosar ilustrat – partea a doua

  1. Programe TV

    Cineva din prietenii de pa facebook mi-au recomandat acest articol.
    Nu am rezistat sa nu-l citesc. E groza.
    Hey, ai interpretat Glosar ilustrat exact cum imi place!

    O parere destul de interesanta. Chiar ca iti da de meditat.

    Am citit multe lucruri fara continut pe internet, dar postul tau chiam mi-a dar de gandit.

  2. IULIUS

    Anul acesta vreau sa intru la UTM unde o sa anvat arhitectura, sunt recunoscator pentru faptul ca postezi informatii de calitate, care-i ajuta pe foarte multi ancepatori.
    MULTUMESC !!!

  3. Iancu Valentin

    Linia de orizont este cea care te ajuta sa iti creezi desenul in asa fel încât ca toate liniile sa ducă in același punct?
    Sau te ajuta la diferența între aproape si departe?

    1. Alina Militaru Post author

      Da, linia de orizont ajuta sa creezi perspectiva in desen dar nu e vorba de linia propriuzisa a orizontului. Tine mai degraba de pozitia privitorului fata de obiectele pe care le observa si deseneaza apoi.

      “Linia de orizont” despre care se vorbeste in desen se refera la o linie imaginara ce reprezinta nivelul de la care cel care deseneaza priveste obiectele. Cum privesti drept in fata din pozitia din care desenezi acolo se afla “linia de orizont”. Perspectiva este defapt o iluzie perceputa de ochiul uman. Un obiect nu se micsoreaza sau isi schimba forma cu cat se indeparteaza de noi dar il desenam diferit fiindca asa il percepem.

      Concluzia e ca toate regulile acestea ale perspectivei tine mai degraba de privitor si de punctul din care privesti decat de obiectele privite. Iar liniile se pot duce in trei puncte diferite pentru un singur obiect avand in vedere ca trebuie sa plasam obiectul tinand seama de; sus-jos, spre dreapta- spre stanga, aproape-departe (e tridimensional).

      Cand privim un obiect direct in fata suntem constienti doar de caracteristicile lui “aproape – departe”. Imediat ce se misca din centru celelalte puncte de fuga devin evidente; sus – jos, dreapta- stranga, si trebuie sa-l desenam tinand cont de ele.

      Perspectiva poate deveni destul de complicata. Din pacate sau din fericire nu am facut arhitectura. Nu pot intra chiar in toate amanuntele ce tine de ea.

      Sper sa intelegi ceva din explicatia mea. Oricum va trebui sa revin cu alte articole pe acest subiect avand in vedere ca abia ce am mentionat de el pe acest blog si e destul de important.

Leave a Reply to Alina Militaru Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.