ALEG SA DESENEZ

Contrastul de cantitate – obtinerea unui centru de interes (5)

Salut!

Ma reintorc la cele sapte contraste ale culorilor, de data asta scriind despre contrastul de cantitate.

Acest articol vine in continuarea celorlalte patru articole:

1. CONTRASTUL CULORILOR IN SINE

2. CONTRASTUL CLAROBSCUR

3. CONTRASTUL COMPLEMENTARELOR

4. CONTRASTUL CALD – RECE

Contrastul de cantitate e cel mai simplu de explicat; se refera la suprafata pe care se intinde fiecare culoare pe care o folosesti in desenul tau.

Un desen bun, o pictura reusita, o lucrare de arta are un mesaj pe care il transmite, fie ca e vorba de punctul culminant dintr-o poveste pus in scena de un grup intreg de personaje in miscare, fie ca e vorba despre o emotie, o senzatie pe care o lucrare abstracta vrea sa o trezeasca in privitor prin culorile ei.

Priveste desenul ca pe un alt limbaj cu ajutorul caruia poti transmite un mesaj anume.

Partea frumoasa a artei plastice este ca trece peste orice granita fiind un limbaj universal folosit de toti oamenii. E ca o fotografie pe facebook care devine virala, primind mii, zeci de mii, sute de mii de like-uri din toata lumea. Singurul mod prin care poti realiza asta este trezind in privitor o emotie prin mesajul pe care il transmiti; o emotie pozitiva (bucurie, ras, stare de bine, excitatie, entuziasm, motivatie) sau o stare negativa (regret, tristete, un semnal de alarma tras, nostalgie).

Prin intelegerea contrastelor de culoare intelegi mai bine limbajul artei plastice cu ajutorul caruia iti transmiti mesajul, spui povestea.

Desenul nu e foarte departe de o poveste scrisa sau o piesa muzicala. Are nevoie de bucati monotone, linistite si bucati alerte, vii, rapide.

Are nevoie de strofe si refren.

Are nevoie de acel punct culminant care se gaseste atat in muzica cat si proza, dar acel punct este sustinut de restul povestii.

Contrastul de cantitate spune asa; ce e mai putin iese in evidenta fata de ce e mai mult.

Poti folosi asta pentru a crea centrul de interes in desenul tau, acel punct culminant de care orice poveste are nevoie si fara de care ar fi total neinteresanta.

Il poti folosi impreuna cu contrastul complementarelor.

Sunt anumite scheme legate si de plasarea centrului de interes pe foaia de desen. Asta tine de compozitia desenului.

Spre exemplu; in desenul de mai jos este evident ca cercurile portocalii ies in evidenta printre cele albastre.

Daca luam cele trei cercuri portocali din stanga, sus ca fiind principalul centru de interes (intr-un desen mai complex ar putea fi scena din prim plan;

-celelalte doua cercuri portocalii sunt tot centre de interes dar secundare puse astfel incat sa echilibreze compozitia (intr-un desen mai complex ar fi scana din plan secundar)

-iar cercurile albastre reprezinta fundalul, menit sa sustina ce se intampla in desen (intr-un desen mai complex ar putea fi vorba despre decor; o draperie daca ai in fata o natura statica; padurea din spatele casei daca ai in fata un peisaj, obiectele de interior daca ai in fata o actiune cu unu sau mai multe personaje).

Acesta e un exemplu de cum iti poti gandi desenul atat din punct de vedere cromatic cat si aranjare a personajelor, obiectelor. etc.

exercitiuAsa cum probabil ti-ai dat seama, este o intreaga poveste in spatele fiecarei lucrare de arta.

Joaca-te putin cu elementele pe care le ai la indemana si creaza-ti povestea in imagini. Sunt sigura ca la un moment dat jocul acesta o sa te prinda si pe tine in mreje.

Ca sa nu fie doar pura teorie in articolul de azi m-am pus si am desenat ceva. Am avut ce-i drept o fotografie ca inspiratie. M-am gandit ca o sa fie mai usor sa explic avand o imagine in fata.

Relax_by_SAMLIM1. Incep ca de obicei cu formele mari ale pasarilor.

Momentan e doar o schita. Asa cum o sa-ti dai seama la pasul in care am folosit tusul nu am respectat chiar fiecare linie pe care am trasat-o acum.

contrastul de cantitate 12. Am completat schita cu alte cateva detalii.

In pasul acesta ai grija la proportii si la asezarea in pagina a fiecarei pasari.

Eu nu am mai masurat nimic si nu am mai folosit linii ajutatoare. Am preferat de data asta sa lucrez liber.

Tu, daca preferi, poti sa folosesti andreaua pentru a afla proportiile. Fotografia o ai mai sus.

contrastul de cantitate 23. In ultimele doua, trei saptamani am descoperit tusul; “descoperit” in sensul ca mi-am facut curaj sa desenez ceva mai mult decat o schita in tus.

Inca mai am multe de invatat despre el dar imi place combinatia dintre tus si acuarele asa ca am folosit aceasta combinatie si pe desenul din acest articol.

Tusul are o anumita putere si impact datorita contrastului mare dintre lumina si umbra, trecerile dintre partile luminoase si cele intunecate fiint aproape inexistente sau facute brusc. Asta sperie pe multi din a folosi tusul (inclusiv pe mine pentru multi ani).

Ah! Si ar mai fi faptul ca tusul nu poate fi sters. O linie trasa e bine trasata si nu mai poate fi luata inapoi.

De asta e bine sa iei acest articol dar ca pe un exercitiu daca e prima data cand folosesti tusul. Nu rata insa aceasta experienta daca iti place efectul pe care il are acest material. Poate sa te surprinda in multe feluri.

Eu am folosit un pix cu tus pe baza de pigment: Liner Standardgraph Tec Pen

Daca vrei sa folosesti culoare peste tus sau cerneala ai nevoie de unul pe baza de pigment fiindca cel pe baza de apa se intinde imediat ce da de apa din culoare.

De asemenea, combinatia functioneaza doar cu acuarele sau markere fiindca sunt usor transparente si lasa sa se vada frumos si tusul de dedesubt.

Eu folosesc aceste acuarele de un an si ceva: Set 16 acuarele rusesti Sonnet

Revenind la aceasta etapa a desenului, am inceput cu conturul pasarilor si frunzelor din fundal doar ca nu am folosit o linie continua pe toate suprafetele.

Poti sa te joci putin cu intreruperile. Spre exemplu  sa lucrezi la tiparul penelor.

Liner Standardgraph Tec Pen

Liner Standardgraph Tec Pen

contrastul de cantitate 34. Umbrele se fac la fel ca la hasura in creion doar ca trecerea de la intuneric la lumina se face prin distanta dintre linii.

Am folosit si pete total negre pentru zonele cele mai inchise si zonele care vor folosi ca accente mai tarziu.

contrastul de cantitate 45. Bineinteles ca poti crea si texturi cu ajutorul tusului, cum ar fi scoarta zimtata a copacului. Nu am intrat in foarte multe detalii dar prin cateva linii si hasuri orizontale pot sa sugerez aceasta textura.

Poate o sa vin cu alte articole despre texturi facute in tus cand o sa am mai multa experienta cu acest material si am destul timp sa experimentez.

contrastul de cantitate 56. Avand deja conturul facut, cateva pene conturate ca textura, e mai usor de pus culoarea. Am folosit de data asta un rosu puternic amestecat cu putin oranj ca sa fie mai cald.

contrastul de cantitate 67. Am ales rosu si verde fiindca sunt egale ca valoare; daca pui rosu si verde una langa alta si fotografiezi alb negru imaginea limita dintre culori nu se distinge foarte bine daca se vede macar (bineinteles asta depinde si de puritatea culorilor).

Astfel poti vedea mai bine contrastul de cantitate pus in practica, felul cum sunt ies in evidenta petele rosii sustinute de fundalul verde.

contrastul de cantitate 78. Aceasta e varianta finala.

Nu-ti fie teama sa te joci cu culorile, sa pui mai multe straturi sau sa faci pauze pentru a revedea desenul mai tarziu, cu alti ochii.

Am amestecat verdele cu brun si negru in partea de sus si pentru trunchiul de copac pe care sta pasarile.

Am amestecat verdele cu putin galben pentru iarba.

contrastul de cantitate - varianta finalaCam atat pentru ziua de azi. Sper ca ti-a placut exercitiul de culoare. 🙂

Daca ai intrebari legate de acest articol astept comentariile tale mai jos.

Pana data viitoare spor si inspiratie.

Alina Militaru

PS: E posibil sa ajung in Timisoara luna aceasta, pe 21 si 22 si ma gandesc sa organizez doua workshop-uri, unul cu aceeasi tema ca cel din Bucuresti (portretul in creion), celalalt despre culoare, cele sapte contraste ale culorilor (gasesc eu cateva exercitii pe care sa le facem impreuna prin care sa exersam culoarea). Sunt putin peste 500 de km pe care o sa-i fac asa ca vreau sa stiu daca sunt oameni interesati sa ne intalnim intr-un sfarsit de saptamana si sa lucram impreuna.

Daca o sa ma hotarasc sa-l tin o sa dau bineinteles mai multe detalii legate de temele alese, program, locatie, pret…

Astept comentariul tau daca esti interesat.

 

PPS: Daca iti plac articolele mele si vrei sa fii printre primii care sunt anuntati cand apare ceva nou pe site aboneaza-te completand formularul din dreapta cu numele si adresa de mail. E gratis iar la inscriere vei primi un mic cadou de bun venit in comunitatea “aleg sa desenez” sub forma unui PDF; “Esenta artei de a desena”.

10 thoughts on “Contrastul de cantitate – obtinerea unui centru de interes (5)

  1. Iuliana Kessler

    Foarte frumos articol,multumim Alina! Explicațiile sunt foarte clare si foarte buna mi se pare si exemplificarea concretă prin desenul făcut de tine! Mâine încerc si eu! Sa ai o duminica frumoasa! Iuliana

    1. Alina Militaru Post author

      Multumesc! La fel si tie, Iuliana! 🙂 Ma bucur ca ti-a placut articolul. Spor la lucru! Daca ai intrebari ma gasesti aici.

  2. mihaela

    Multumesc ALINA de articol ,este foarte interesant si chiar ma ajuta ,tocmai ma gandeam la o experenta cu tusul nu prea stiu multe despre el , mai ales ca instrument de lucru ,o sa caut sa -mi cumpar si eu un pix cu tus dar pana atunci cred ca o sa las o gasca fara pene si sa cumpar numai tusu ,hai ca glumesc ! mi-e dor sa te vad nu fac promisiuni dar mi-as dori tare mult sa ne intanli la TIMISOARA macar si pentru o ora , am asa multe de invatat de la tine si imi place cum explici si faci totul sa fie usor ,te pup cu drag si iti urez tot binele din lume si sanatate !

    1. Alina Militaru Post author

      Multumesc pentru comentariu, Mihaela!

      Din pacate nu cred ca pot ajunge la Timisoara pana la urma dar pana una, alta ma gasesti aici.
      Sa incerci tusul si sa-mi spui cum a iesit si daca iti place. Vreau sa mai scriu si alte articole despre tus. 🙂

      Numai bine si tie, Mihaela!

    1. Alina Militaru Post author

      Trage o dunga cu pixul pe o hartie, lasa-l sa se usuce si apoi trece pensula uda peste el. Daca se intinde nu e bun; daca ramane ferm pe pozitii e perfect. Pixul cu gel ar trebui sa functioneze. 🙂

  3. Ilona Rãdulescu

    Hey!Îmi place foarte mult acest site!Are tot se mã intereseazã.Am fãcut o pauza de doi ani la desenz și cu acest site,voi reuși 100% sã mã ,,reintroduc în schemã”…Mulțumesc! :* !

  4. Bella

    multumesc, am inteles clar ce trebuie sa fac prin exemple vizuale date. Mult mai clar decat teorii si alte baliverne de 40 de randuri pe care le gasesc pe alte pagini. Clar scurt si concis.

Leave a Reply to Alina Militaru Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.