ALEG SA DESENEZ

Desen cu pasteluri: Portret de pisica (de Laura Mateescu)

Salut, omule iubitor de frumos! 🙂

Din cand in cand ma bucur sa aduc pe blog cate un invitat, stiind ca iti pot aduce astfel mai multa valoare prin articolele postate. 

Azi am ocazia sa postez un articol scris cu mare grija de Laura Mateescu.

Nu-mi vine sa cred ca am articolul acesta in calculator de cateva luni. Urma sa intre in al doilea numar al revistei “Aleg sa desenez” dar cum nu am mai dus la bun sfarsit acest proiect ma bucur sa impartasesc cu tine acest articol bine structurat.

Ii multumesc Laurei pentru munca depusa.

Daca iti place articolul acesta, pe Laura o gasesti pe blogul ei curspictura.ro.

Daca ai intrebari despre acest articol atat eu cat si Laura o sa fim aici sa-ti raspunem in comentarii.

Pana data viitoare iti urez spor si inspiratie.

Alina Militaru.

image-29

Pastelurile sunt un mediu de lucru prea putin cunoscut, dar plin de avantaje. Mai ales pentru cei care nu stiu daca vor sa deseneze, sau mai degraba sa picteze. Lucrul cu pastelurile este ceva intre cele doua domenii. La inceput, desenezi cu betigasele acestea groase, dar apoi, prin netezirea si modelarea culorii, ai senzatia ca pictezi.

 

In ciuda nepopularitatii lor in randul artistilor romani, exista foarte multe motive, sau avantaje, pentru care merita sa incerci pastelurile:

  1. Sunt usor de transportat si nu necesita o multime de alte accesorii (comparativ cu un set de pictura),cum ar fi pensule, diluanti, paleta.
  2. Culoare lor este foarte intensa (comparativ cu cea a creioanelor colorate), pastelurile avand o concetratie mult mai mare de pigment.
  3. Permit o varietate foarte mare de tehnici, si, prin urmare, de efecte.
  4. Nu trebuie sa-ti mai bati capul cu amestecul de culori (cum ai face daca ai lucra cu acuarele).
  5. Termini rapid o lucrare: nu doar pentru ca nu mai amesteci culori, dar nici nu mai speli pensule. In plus, datorita faptului ca poti lucra cu toata suprafata betigaselor, hasurezi mai repede decat cu creioanele.

 

Exista doua tipuri de pasteluri:

  • cele grase (uleioase, oil pastels), care se comporta precum creioanele de ceara cu care ne jucam cand eram copii, si
  • cele uscate (cretoase, soft pastels), care se comporta precum creta cu care scriam pe tabla sau pe asfalt cand eram copii.

 

Deci, pastelurile sunt un fel de jucarii ale adultilor. J Multi artisti renumiti folosesc pastelurile pentru a face schite ale viitoarelor picturi, dar deseori ajuns sa realizeze tablouri doar in pastel. Pastelul uscat, in special, este folosit pentru portrete.

 

In cele ce urmeaza am sa-ti prezint cum poti face un portret de pisica, de la primul pana la ultimul pas, folosind pastelurile uscate.

 

Materialele folosite

  • Setul de pasteuri uscate Raphael (48 de bucati): Nu cele mai grozave de pe piata, dar ieftine. Daca nu ai mai lucrat cu pasteluri, poti incepe cu acestea. Daca esti serios in ceea ce priveste pastelurile, alege marca Sennelier – scumpa, dar excelenta calitativ.
  • Color Shaper – este un instrument foarte util (as spune indispensabil) pentru a netezi pastelul. Pentru dimensiunea A4, este suficient unul de dimensiune 2.
  • Carton colorat marca Canson, 160g, format A4.
  • Fixativ pentru pasteluri (marca Sennelier)
  • O carpa umeda pentru a te sterge pe maini.

 

Pasul 1:

Analizeaza culorile componente ale blanei. Daca este o pisica cu blana maro, vei alege din setul de pasteluri mai multe nuante: alb, galben deschis, galben inchis, portocaliu, maro deschis, maro rosiatic, maro inchis, negru si gri. In plus, vei avea nevoie de roz pentru interiorul urechii si verde pentru ochi. Ca fundal, alege un carton de culoare inchisa, dar nu negru. Efectul cel mai interesant se obtine atunci cand culoarea inchisa a fundalului pune in evidenta mustatile albe dar permite si celor negre sa se observe.

pisica-1

Incepe apoi pictura prin conturarea celor mai deschise culori care se observa la exteriorul blanei: adica cu alb la urechi si in jurul ochilor, apoi cu galben ca strat inferior al parului. Pictam mai intai partea superioara, si apoi, pe masura ce figura pisicii se va contura, vom inainta spre partea inferioara.

pisica-2

pisica-3

Pasul 2:

Adauga urmatorul strat de culoare al blanei: petele maro si conturul exterior al urechilor. Pentru interiorul urechilor, foloseste roz si portocaliu.

Apoi, tot ceea ce ai pictat trebuie netezit. Aceasta netezire insa, nu se va face cu degetul. Avem nevoie de o netezire mai precisa, care sa nu lase impresia de “ceata”. De aceea, iti recomand un color shaper subtire (adica de dimensiune mica), pe care sa il folosesti ca o pensula, pictand peste culoare, in directia de crestere a firelor de par.

pisica-4

pisica-5

Pasul 3:

Urmeaza stratul de blana intermediar, compus din mai multe nuante de maro si pe alocuri gri si negru. Cu maro pictezi firele de par peste galben, cu negru peste maro, si cu gri si alb pictezi noi fire de par in zona urechilor.

Incepem sa coboram spre nas tinand cont de urmatorul lucru: nasul are o culoare mai deschisa decat restul blanei si firele de par de pe nas sunt mai scurte. De aceea, aici folosim un galben mai deschis, iar primul strat nu este pictat din linii/fire, ci prin hasura compacta.

Primul stadiu al ochilor inseamna realizarea unui contur interior cu gri. Intinde acest contur de-a lungul nasului pana aproape de bot. Botul picteaza-l cu negru si gri, lasand o mica zona luminata pe varful acestuia. Apoi, picteaza punctual lumina alba a pupilei, si in jurul acesteia, pupila – cu negru. Adauga putin verde in zona irisului si lasa momentan asa. Vom reveni asupra ochilor atunci cand netezim si cealalta jumatate a capului.

pisica-6

pisica-7

Pasul 4:

Determina acum care sunt cele mai intunecate si cele mai luminoase zone ale blanii inferioare din a doua jumatate a capului. Pune pe hartie mai intai albul, negrul si maro-ul inchis, apoi, traseaza treptat mai multe fire din celelalte culori. Nu este necesara precizie deoarece acest strat va fi netezit cu color shaper-ul. Repet, caci este foarte important: netezeste in directia de crestere a firelor!

pisica-9

pisica-8

Pasul 5:

Dupa ce netezim parul ne putem indrepta din nou atentia asupra ochilor. Netezim pupila in asa fel incat marginea ei sa fie clara, si, netezim verdele irisului. Apoi, adaugam un semicerc galben in partea inferioara a irisului si il netezim usor. In partea opusa adaugam putin gri si netezim. In acest fel, ochii au devenit tridimensionali. Netezese mai mult muchia exterioara, trecand peste conturul de un gri inchis. Un efect si mai realist se obtine daca adaugam inca putin galben in partea inferioara si nu il mai netezim.

pisica-10

pisica-11

Pasul 6:

 

Detaliile finale consta din adaugarea unor fire puternic contrastante in unele locuri “strategice”. De exemplu: Mai mult negru pe crestet si marginea exterioara a urechilor, cateva fire albe subtiri ca un puf la urechea stanga si altele mai lungi la urechea dreapta. Mai multe fire peste zonele prea puternic netezite si care necesita atentie.

 

Conturul alb al ochilor se incorporeaza in blana prin trasarea cu alb inspre exteriorul acestora. Mai multe fire colorate si albe trec peste “benzile” intunecate ale blanii din zona inferioara capului.

Nasul devine mai tridimensional prin adaugarea de putin maro intre partea luminoasa (galbena) dintre ochi si botul negru.

Mustatile sunt atat albe cat si negre. Se spune ca mustatile pisicii albesc daca incepe sa imbatraneasca. Directia in care trasezi mustatile trebuie sa fie aleatorie, relaxata – unele mustati sunt incovoiate in jos, altele formeaza o curbura constanta in sus.

Zona inferioara ramane mai netezita. Aici nu ai nevoie de atat de multe “fire in plus”.

Detaliu:

pisica-12

pisica-intreg

7 thoughts on “Desen cu pasteluri: Portret de pisica (de Laura Mateescu)

  1. Toma

    Excelent! Tocmai am cumparat niste pasteluri ”grase”, sunt curios cum si daca se amesteca… probabil nu asa ca cele cretoase, da’ vad eu!

Leave a Reply to Toma Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.